Skip to content

Skal vi mødes i Gryffindor eller Gunnar Nu?

Hvad tror du, at vores mødelokaler i bro er opkaldt efter?

Øhhh, broer?

Jep. De fire mødelokaler hedder Langebro, Cirkelbroen, Storebælt og Bifrost. Den sidste er godt nok lidt alternativ, men da vi engang havde nogle lammeskind på stolene i lokalet, der lugtede lidt af får, passede navnet meget godt til nordisk mytologi.

Lavpraktisk branding

Navngivning af mødelokaler er en udbredt – og meget synlig – måde at underbygge sit brand på. Lokalerne bliver typisk opkaldt efter noget, som matcher organisationens DNA, vision eller faglige felt. Og så er det en god samtalestarter både i mødet og bagefter.

I bro fortæller vi i hvert fald gerne kollegaerne, hvis vi har været til møde i et lokale med et sjovt eller skarpt navn. Og for nylig spurgte vi så vores følgere på LinkedIn om det samme. Det kom der mange fine input ud af, som jeg har samlet i dette blogindlæg. Det er ikke årets mest revolutionerede, så er du advaret. Til gengæld kan det forhåbentlig underholde – og måske endda inspirere, hvis du stadig er på lokale 3.05-stadiet.

Ses vi i Paris eller på Langebro?

Som sagt hedder et af vores mødelokaler Langebro. Og når jeg booker møder med folk udefra, har jeg flere gange tilføjet i mødeindkaldelsen, at selvom der står ”Langebro” under lokation, så er der altså tale om et lokale på Esplanaden, hvor der venter varm kaffe.  

Så vidt jeg ved, er der da heller aldrig nogen af vores gæster, der er gået forgæves på Langebro en tidlig mandag morgen (for nu at citere Kim Larsen). Det ville godt nok være en ringe start på relationen.

Men en af vores følgere kan berette, at navngivning i samme genre har skabt geografisk forvirring og unødvendige udlæg hos Sony Ericsson i Lund i Sverige. Her hed mødelokalerne engang London, Paris, Madrid osv. Hvilket resulterede i, at nye medarbejdere ind imellem bestilte flybilletter for at tage til møde i disse byer frem for i et lokale i Lund.

Naturen er in – især hos dem, der går op i den

Hos The Footprint Firm er mødelokalerne navngivet efter klima- og miljømæssige katastrofezoner som fx Amazonas, Nunatak og Harboøre Tange. Så bliver gæsterne mindet om at handle på klimaudfordringerne, når de er på besøg, og det er ganske smart, når man som The Footprint Firm arbejder med bæredygtighed.

Naturen er også i spil andre steder. I Miljøstyrelsen kan man fx holde møde i Vadehavet, Thy, Blishønen, Mosen, Stenrevet og Bøgeskoven. Og hos DTU Aqua i Hirtshals har de ladet sig inspirere af deres blå, brusende nabo. Her er bl.a. et mødelokale, der hedder Doggerbanke – opkaldt efter en sandbanke i Nordsøen. Det er vist det, man kalder et godt match.

Hyldest til forbilleder i branchen

En anden klassiker er at opkalde mødelokalerne efter ikoner i det felt, man arbejder inden for.

Hos e-nettet er alle mødelokaler opkaldt efter pionérer inden for digitalisering. Fx Lovelace opkaldt efter verdens første computerprogrammør med fornavnet Ada – jep, en kvinde – og Nakamato med fornavnet Satoshi, der designede Bitcoin og Blockchain.

I Idrættens Hus er lokalerne opkaldt efter idrætskoryfæer: Gunnar Nu, Allan Simonsen, Preben Elkjær, Camilla Martin, Tom Bogs og Lars Christiansen. Og man kan dyrke sport i Erland Kops-hallen, Lene Køppen-hallen og Anja Andersen-hallen. Rygtet siger, at der skulle være en Mikkel Hansen-fløj på vej.

Hvad hænderne er fulde af

Hos Odense Renovation hedder lokalerne bl.a. Garagen, Olietønden og Containeren. Og lokalerne er indrettet tilsvarende med kreativt genbrug i det pågældende tema. Yndlingslokalet er efter sigende Vaskehuset, som er et gammelt vaskehus, hvor skraldemændenes uniformer i sin tid blev vasket.

I samme boldgade finder man hos Skanderborg Forsyning mødelokalerne Trykforøgeren, Bassinet, Pipelinen og Boringen. For hvorfor ikke bare kalde lokalerne noget, hverdagen er fuld af?

Lidt trylle- og stjernestøv

Andre navngiver ikke lokaler efter deres DNA eller vision, men efter noget, der sætter en god stemning. En af vores følgere kan fx fortælle, at Områdekontor Nord i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune har navngivet deres mødelokaler efter kollegierne i Harry Potter. Så kan man få lidt magi ind i hverdagen ved at være til møde i Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw og Slytherin.

Og i Kultur- og multihuset Stjernen, hvor r8Dio huserer, er mødelokalerne opkaldt efter elementer i universet: Cassiopeia, Mælkevejen, Saturn osv. Der kan næsten ikke undgå at blive tænkt stort.

Alternativ energi

Til sidst en historie fra min gode kollega Cecilie, der til et foredrag med ledelseskoryfæet Patrick Lencioni hørte historien om, hvordan en medarbejder gik i ”the tenacity-cave” for at gøre en vigtig opgave færdig. En idé kunne derfor være at navngive rum efter den energi eller egenskab, som man har brug for i opgaveløsning – som fx Idéboblen eller Vedholdenhedshulen. Så har man i hvert fald rammesat arbejdet og forventningerne.

Vil du helst underholdes eller finde vej?

Men hey, kan navnene ikke blive så kreative, at de overhovedet ikke hjælper med at finde vej?

Jo. Det er de fleste af ovenstående eksempler glimrende bevis på. Men jeg vil alligevel hellere til møde i Hagrids hytte end lokale 12.3.5.

Se mere ...

Blogindlæg
Billede af TikTok til blogindlæg om SoMe-tendenser i 2025

Den eneste SoMe-guide, du får brug for i 2025

Vi har gennemtrævlet SoMe-analyserne for dig og kogt dem ned til de fem vigtigste tendenser - her får du den eneste SoMe-guide, du får brug for i 2025.
Podcast
Janni Bové Schou bro fm Helle Bro ledelse podcast

Nye rammer for transformationen med Janni Bové Schou

AP Pension står over for en stor transformation. Kommerciel direktør, Janni Schou Bové, øjner en mulighed for den over 100 år gamle virksomhed.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Sampension og Aarstiderne og er redaktør på bro blog og vores egne sociale kanaler.