Skip to content

Skriv et autosvar, der arbejder for dig i ferien

Sommerferien nærmer sig. Det samme gør en overset kommunikationsdisciplin: Autosvaret.

For mange er det blot sidste punkt på to do-listen inden en tiltrængt pause fra skrivebordet. Men frem for at skrive et standardiseret autosvar, der lyder som noget taget fra ChatGPT, så kunne du jo kaste lidt kærlighed efter den lille hilsen. For genren rummer adskillige muligheder for at skille sig ud.

Derfor får du her ti eksempler på autosvar, du kan lade dig inspirere af på godt og ondt. Plus en lille dom over, hvad de siger om afsender. Nogle er hentet direkte fra min indbakke – andre har jeg fiflet lidt med.

#1: Den arrogante

”Tilbage 8. juli.”

Det er en klassiker: Show it, don’t tell it. Det kan godt være, at du efterlader din modtager en smule misundelig, men følelsen vil formentlig få følgeskab af et smil, og budskabet er feset rent ind.

#2: Den kryptiske

”Jeg er ikke på kontoret foreløbig.”

Okay … Er du på ferie? Syg? Fyret? Travl? Morgensur?

Du efterlader os ikke kun med en del spørgsmål. Vi ved heller ikke, hvornår vi får svar på dem.

#3: Den branding-bevidste

”Jeg holder ferie i uge 27. Hvis du ikke kan undvære mig så længe, kan du se lidt mere til mig på min LinkedIn-profil.”

”Jeg er på sommerferie i uge 28-30. Jeg tjekker ikke mails, men kan nok ikke undgå at få idéer til nye blogindlæg, mens jeg maler træværk og slynger honning fra mine bier. I bro kan vi nemlig godt lide at koble viden til hverdag. Læs selv: broblog.dk.

Som du kan se, kan den her komme både i en personlig og en corporate udgave. Fælles for dem er, at afsender udnytter lejligheden til at promovere henholdsvis sig selv og sin arbejdsplads.

#4: Den selvironiske

”Tak for din henvendelse.

Jeg er i gang med at genoptræne min nye reservedel og er kun delvist tilbage på kontoret.

Henvendelser vil blive besvaret hurtigst muligt.”

Det kan være fint at forklare, at langsom svartid skyldes en ny hofte. Det er bare endnu sjovere at kalde det en reservedel, ligesom Grethe gør.

#5: Den bitre

”Jeg holder en særdeles tiltrængt (men alt for kort) ferie og er tilbage på kontoret den 29. juli. Til den tid er din mail sikkert druknet i mængden af andre ligegyldige mails, eller også er min afdeling for gud ved hvilken gang blevet omstruktureret, hvorfor det sikkert ikke bliver relevant for mig at svare dig. Så lad være med at forvente en hel masse.”

Det kan godt være, at du er træt af dit job, men det er en dårlig strategi at skrive det på Facebook eller i dit autosvar. Chefen kigger med overalt.

Du finder selv ud, ik’?

#6: Den lærerige

”Jeg er på ferie i New Zealand og svarer derfor først på mails d. 12. august, når jeg er tilbage på kontoret.

Imens kan du muntre dig med et lille fun fact om landet: New Zealand lægger nemlig land til verdens længste bynavn: 

Taumatawhakatangihangakoauauotamateaturipukakapikimaungahoronukupokaiwhenuakitanatahu.

Yes, den er god nok. Bynavnet betyder noget i stil med ‘The place where Tamatea, the man on the big knees who slipped, climbed and swallowed mountains, known as the land eater, he played the flute to his loved one’. 

God sommer!”

Det her er et eksempel fra en af vores følgere. Som læser bliver jeg både glad over at lære nyt – og over, at afsender har lagt noget energi i sin feriehilsen.

Og nå ja, også lidt trist over, at vi herhjemme må nøjes med ”Horsens”, ”Slagelse” og ”Udby”.

#7: Den kyniske

”Jeg kigger ikke i min indbakke, før jeg er tilbage på kontoret den 20. juli. Til den tid vil jeg slette alle mails sendt før denne dato. Så hvis du vil mig noget, må du skrive igen til den tid.”

Det er godt at melde klart og ærligt ud. Men her også rimelig konsekvent og kynisk.

#8: Den referencebevidste

”Hej. Jeg fejrer, at vi fik den første danske grundlov i 1849. Vi ses igen på torsdag.”

”Hej og tak for din mail. Jeg holder nogle fridage i det sydlige England i hælene på Barnaby/Downton Abbey/McDonald & Dodds & Inspector Morse & Lewis … – og ja, jeg har plaid med.”

De to eksempler her er taget direkte fra min indbakke. Og er så fine i deres referencer til historie og kultur.

#9: Den autentiske

”Heysa!

Jeg har kontortid torsdag eftermiddage i tidsrummet 13:00/13:30-15:00 og vil derudover nå, hvad jeg kan på farten. ‍

Jeg er oftest ude at stå for gruppeforløb i Sundhed & Motion samt Med På Holdet, så hvis du undrer dig over den lange svartid på mails, er den begrænsede kontortid årsagen.”

Jeg er vild med det her autosvar, jeg fik fra Joan, sidst jeg sendte et blogindlæg ud i verden. For jeg er slet ikke i tvivl om, at hun har travlt med at inspirere borgere i kommunen til et sundt liv.

#10: Den genrebevidste

”Hej med dig.

Nu tror du nok, at jeg er superhurtig til at svare på mails, så du kan komme videre i dit arbejdsliv.

Der må jeg skuffe dig. For med det her autosvar vil jeg blot informere dig om, at jeg holder sommerferie indtil 3. august og ikke har tænkt mig at svare på mails imens.”

Nogen kunne måske gå hen og blive sure over sådan et kækt svar. Jeg synes, at det er finurlig leg med genren. Og ja, ja, jeg har selv lige fundet på det.

God sommer – og held og lykke med at få luftet dig selv i dit autosvar.

Se mere ...

Blogindlæg
Flyttekasse og målgruppe

Hvad en flytning kan lære dig om dårlig kommunikation

En skrækhistorie om, hvordan du ikke sætter dig i målgruppens sted – og fem grundpiller i kommunikation til baghovedet og flyttekassen.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Sampension og Aarstiderne og er redaktør på bro blog og vores egne sociale kanaler.