Skip to content

Den eneste SoMe-guide, du får brug for i 2025

Der er få ting, der kan sætte fut under trendanalyserne som et årsskifte. Det virker næsten som om, at alt fra mediebillede til mode med ét forandrer sig, når klokken slår 12 nytårsaften. Og på de sociale medier er det måske også næsten tilfældet, for der er dæleme fart på udviklingen.

I denne lettere uoverskuelige og usikre tid har vi gennemtrævlet analyserne for dig, og i det her blogindlæg får du fem tendenser, der giver dig taletid og sikrer indhold lidt over gennemsnittet i 2025. Så spænd hjelmen, og find notesblokken frem, for der sker ting og sager på de sociale medier.

#1: Sociale medier er det nye Google

Når vi går på udkig efter idéer, produkter eller inspiration, sker det i stigende grad via det lille forstørrelsesglas på sociale medier frem for på Google.

Indholdet på sociale medier er (eller bør i hvert fald være) engagerende, visuelt stimulerende og inspirerende. Og algoritmerne hjælper os til at få serveret præcis det, der taler til vores interesser. Derfor er sociale medier i mange tilfælde bedre end Google, når vi søger ny inspiration til fx oplevelser, gaver eller produkter.

Det skal du udnytte, når du arbejder med sociale medier.

Husk derfor tre ting, når du producerer indhold til sociale medier:

  • Søgeordsoptimér din profil og dit indhold: Find ud af, hvilke ord der trender i din målgruppe, og brug dem i hashtags, tekster og profilbeskrivelse.
  • Skab indhold, der stemmer overens med søgeintentionen: Find ud af, hvad der driver din målgruppes søgninger, og tilpas indholdet til det. Hvis de søger viden, skal dit indhold give dem netop det.
  • Optimer brugerrejsen: Gør det let at konvertere en søgning til et køb eller hjemmesidebesøg fx ved at inkorporere links til produkter.

#2: Kort er stadig godt

TikTok banede vejen for det korte videoformat, og efterhånden ligner de fleste andre feeds på sociale medier feedet på den omdiskuterede kinesiske kanal. Selv LinkedIn er hoppet med på bølgen.

Det er ikke ligefrem et revolutionerende råd, at videoer serveret som korte, dopaminstimulerende klip er et hit. Men det er ikke desto mindre en trend, der om muligt har et endnu fastere greb i de sociale medier i 2025.

De skaber større engagement end deres længere søskende, fordi de lettere fanger vores opmærksomhed. De skaber stort organisk reach, fordi de sociale medier selv pusher dem. Og det lettere og ofte mere underholdende format gør, at de bliver delt mere.

Så gå efter videoer på under 60 sekunder, hvis du vil hænge ud med de seje i SoMe-skolegården.

#3: Ingen kliks – masser af muligheder

Når de sociale medier først har fået grabberne i en bruger, er de ikke meget for at lade dem vandre videre til andre sider.

Det gælder stadig i 2025, og måske af den grund bliver det, som går under navnet zero-click-content, en dominerende tendens i år.

Zero-click-content betyder, at brugerne får serveret alt indhold direkte på platformen uden at blive sendt videre. Det kan virke besværligt, at du er nødt til at tilpasse indholdet til den enkelte platform, men det har også sine fordele.

For hvert nødvendigt klik øger du nemlig sandsynligheden for at tabe folk på vejen mod dit gode indhold. Så sørg for, at dine råd, guides eller produktbeskrivelser står i selve indholdet. Tiden er ikke længere til teasers efterfulgt af den ene CTA efter den anden. Og tro mig, det er bedre sådan for både dig og din målgruppe.

#4: Autenticitet er altafgørende

Selvom AI klarer meget for mange i dag, er det stadig mennesker, der skaber virale hits på sociale medier.

Vi bliver stadig mere kræsne med, hvad vi bruger vores sparsomme opmærksomhed på, men fællesnævneren for det indhold, der alligevel slipper gennem nåleøjet, er autenticitet og humor.

Ligesom man ikke kan sætte personlighed på opskrift, findes der heller ikke en formel på det autentiske.

Men der findes greb, som gør det lettere at skabe autentisk indhold:

  • Humor: Humor er et oplagt greb, og er du helt idéforladt, kan du altid ty til meme-formatet eller til en trend. TV2 Kosmopol er et godt eksempel på nogle, der har taget humoren til sig og gør grin med københavneriet på fineste vis – se fx ’Er du Hundige-core eller bare Hundige?
  • UGC: Det mest autentiske indhold finder du hos dem, der tagger jeres profil, så sørg for at bruge det såkaldte user generated content. Del det, og lav indhold, der opfordrer andre til at tagge jeres profil.
  • Bag kulisserne: Vis jeres følgere vejen til det færdige produkt. Til inspiration er Det Kongelige Teater i bogstavelig forstand mestre i at tage publikum med bag scenen, men mindre end Holberg og Tchaikovsky kan også gøre det.

#5: Skab relationer og community

I 2025 handler det om kvalitet frem for kvantitet på sociale medier. Og det handler om relationer og community frem for flotte følgertal – selvom det sidste naturligvis sagtens kan opstå som følge af det første.

Der er mange måder at mestre communitybuilding på, men i år handler det især om kommentarfeltet – også på andre opslag end dine egne. Du skal tænke på din profil, som var den et rigtigt menneske. Og rigtige mennesker venter ikke bare på, at andre tager initiativ – de starter også selv samtaler.

Der er et kæmpe potentiale i at kommentere på andres opslag. Det skaber synlighed, det positionerer, og det viser, at der sidder rigtige mennesker bag brandet – her er vi tilbage ved det autentiske. En god regel er at kommentere inden for 24 timer, fra opslaget er postet, og at holde sig inden for 10-99 tegn.

Et sidste tip

Jeg ville ønske, jeg kunne runde den her smøre af med et nemt og konkret råd, der sikrer dig et succesfuldt år på sociale medier. Men der er ikke meget nemt at sige om SoMe i 2025.

Hvad jeg til gengæld kan gøre, er at klæde dig på med en sidste guide. For hvis du sidder med rystende hænder over tastaturet ved tanken om at skulle være autentisk gennem skærmen, kan du jo dykke ned i vores blogindlæg om, hvordan du får din målgruppe til at elske dig på sociale medier.

Held og lykke med endnu et år, hvor der er fuld fart på medierne. Du skal nok klare den – jeg hepper på dig!

Se mere ...

Blogindlæg
Billede der viser en punktopstilling til blogindlæg om regler i punktopstillinger

Fem regler til den perfekte punktopstilling

Punktopstillinger skaber overblik, visuel variation og fremhæver de vigtigste pointer for læseren. Her guider Kia dig til fejlfri punktopstillinger.
Podcast
Janni Bové Schou bro fm Helle Bro ledelse podcast

Nye rammer for transformationen med Janni Bové Schou

AP Pension står over for en stor transformation. Kommerciel direktør, Janni Schou Bové, øjner en mulighed for den over 100 år gamle virksomhed.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Freja har en kandidat i kommunikation fra AAU København og erfaring med at kommunikere om alt fra opera til operationer. Hun har nemlig en fortid som studentermedhjælper hos både Det Kongelige Teater og Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. Freja arbejder især med SoMe-strategi og som tekstforfatter for både vores kunder og os selv, men hjælper også med analyse, konceptudvikling og en hel del andre konsulentdiscipliner.