Skip to content

Tre ting, din målgruppe vil elske dig for på SoMe

Scroller du lige forbi reklamer for sko, glamping-ophold og revolutionerende kosttilskud uden at lade dig påvirke?

Tillykke. Du er helt unik.

Resten af os går nemlig lige i fælden, når vi støder på målrettet indhold. Og det går kun en vej med de sociale mediers magt over os, hvis man skal tro den seneste trendrapport fra amerikanske HubSpot. Den viser fx, at én ud af fire forbrugere i 2024 foretrækker at søge på brands og produkter på sociale medier frem for via søgemaskiner.

Rapporten fortæller også, hvor galt det kan gå, når ens produkt havner i hænderne på en utilfreds influencer, som det skete for bilmærket Fisker. Deres aktier faldt med 50 %, kort efter at en youtuber (som i øvrigt har flere følgere end New York Times, Wall Street Journal, Washington Post og USA Today – tilsammen!) havde kaldt deres nye elbil for ”den værste bil, han nogensinde havde kørt i”. Av.

Du og din SoMe-strategi kan ikke stille så meget op mod magtfulde youtubere (selvom du selvfølgelig skal være forberedt på krisen, hvis den rammer). Til gengæld er der meget andet, du kan stille op, hvis du vil have en SoMe-strategi, som sikrer dig opmærksomhed og indflydelse. Og det dykker vi ned i lige her.

Tal din målgruppe efter munden

Selvom Google har haft fat i det helt store checkhæfte og gjort, hvad de kunne for, at vi foretrækker dem som søgemaskine, så er de sociale medier lige i hælene.

Hvorfor?

Jo, fordi vi mennesker foretrækker at lytte til levende mennesker frem for at se på de døde resultater, en Google-søgning præsenterer os for. Kommunikation ansigt-til-ansigt eller mund-til-mund har altid været den mest effektive metode, når vi vil påvirke vores modtagere. Tænk bare på, om du stoler mest på en annonce, der proklamerer, at et nyt morgenmadsprodukt vil tøjle din trang til snacks senere på dagen – eller en kollega eller god ven, der siger det samme. Den logik skal du efterligne på sociale medier.

Det er dog langt fra uvæsentligt at se på Google, når vi laver vores SoMe-strategi, for hvis du ved lidt om Google, ved du også, at det er vigtigt at forstå din modtagers søgeintention. Og i takt med at flere og flere bruger sociale medier som søgeværktøj, skal du også søgeordsoptimere dit indhold på kanalerne.

Det betyder i første omgang, at du skal kende din målgruppe. Hvem har brug for dit produkt? Hvorfor har de brug for det? Og hvad kunne de mon finde på at søge på, hvis de skal finde det? Når du ved det, kan du skræddersy dine tekster og tone of voice til de søgeord, der får din målgruppe til at lande på netop din profil eller dit produkt.

Vær din modtagers bedste ven

Vi bliver lidt ved det menneskelige og personlige. Hæng i, og forestil dig følgende scenarie:

Du sidder med din computer foran dig, indbakken er åben, og der tikker et nyhedsbrev ind fra dit favoritbrand. Du skal lige til at åbne det, da din telefon i samme øjeblik lyser op med en notifikation om, at din ven har delt en story.

Vores opmærksomhed ryger nogenlunde lige så hurtigt som den gode tone i en amerikansk debat. Og når din gode ven kræver din opmærksomhed, har nyhedsbrevet i indbakken ikke en chance. Med andre ord har du tabt på forhånd, hvis dit velproducerede indhold skal konkurrere med din modtagers venner.

Prøv i stedet at se, om du kan møve dig ind i vennegruppen.

For hvad er venner? De er – blandt mange andre ting – sjove. De får os til at grine, og de gør det på deres helt egen måde. Og det er nok derfor, at sjovt indhold topper listen over indhold, der performer bedst. 24 % af de adspurgte marketingfolk i HubSpots føromtalte trendrapport fortæller, at det sjove indhold har performet bedst det seneste år. Det gælder også B2B-indhold, der ellers har haft tradition for at spille mere på det faktuelle.

Men hey, det er da både svært og farligt at være rigtig sjov, når man er en seriøs virksomhed og brand?

Ja, det er det. Og det skal naturligvis gøres i en stil, der matcher dig og jer. Men det kan fx være en hjælp at bruge trends eller memes, som dit brand kan tale ind i. Se fx, hvor fint det britiske morgenmadsbrand Surreal taler ind i sommerens limegrønne brat-bølge og på bedste selvironiske vis udstiller, at de ikke aner, hvad de skal stille op med den.

Det er autentisk, det er ærligt, og det er sjovt – præcis som dine bedste venner. Og derfor virker det.

Udvid vennekredsen

Nu har du sørget for, at din modtager kan finde dit produkt, og der er efterhånden også opstået et lunt venskab. Så hvad med at udvide vennegruppen lidt?

God kommunikation handler i bund og grund “bare” om at forstå mennesker. Og mennesker er flokdyr. Vi elsker at være en del af et fællesskab, og hvis dit brand kan skabe dét, er du ret godt på vej.

Herhjemme kender vi det fx fra træningsmærket Planet Nusa. De har kernefortællingen, som fortæller historien om de to grundlæggeres første møde med hinanden som kolleger. De har en Planet Nusa café, de har bootcamps, yoga, “runs” og “swims”, og de har deres trofaste ambassadører, der er iført mærket fra top til tå.

Du behøver ikke at starte en café eller invitere på cykeltur, hvis du vil skabe et fællesskab om dit brand. Men ambassadørerne er et godt sted at starte. Det kan være fx influencers eller engagerede medarbejdere. Det vigtige er, at de på bedste personlige vis skaber engagement omkring dit brand.

For når vi identificerer os med nogen eller noget, vil vi også gerne efterleve det. Blive ved med at være en del af det seje slæng.

Også selvom det betyder, at vi skal betale lidt ekstra for en drikkedunk, der har det rigtige logo på siden.

Din nye vennegruppe er kommet for at blive

Inden jeg slipper dig løs, så får du lige de tre råd opsummeret:

  1. Gør dit brand synligt ved at søgeordsoptimere dit indhold.
  2. Lav indhold, der er modigt, ærligt – og frem for alt sjovt.
  3. Skab et fællesskab omkring dit brand med ambassadører, som din målgruppe identificerer sig med.

Det kan være drønirriterende, at sociale medier har så stor indflydelse på os. Men jeg tror, at de er kommet for at blive. Og det skulle dit brand helst også være, ikke sandt?

Se mere ...

Blogindlæg
Billede til blogindlæg om, hvorfor vi smider ting i toilettet til stor gene for spildevandsselskaberne

Hvorfor ender katte og kemi i kummen?

Hvorfor må spildevandsselskaberne døje med, at hår og vatpinde ender i kummen fremfor skraldespanden? Det dykker Sofie ned i her.
Podcast
Cecilie Ingdal Helle Bro bro fm podcast ledelse

Chefredaktørens nye kapitel med Cecilie Ingdal

Cecilie Ingdal sprang ud som selvstændig for at redde sit hjertebarn, magasinet ELLE, fra lukning. Hvad har omstillingen lært hende?
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Freja har en kandidat i kommunikation fra AAU København og erfaring med at kommunikere om alt fra opera til operationer. Hun har nemlig en fortid som studentermedhjælper hos både Det Kongelige Teater og Bispebjerg og Frederiksberg Hospital. Freja arbejder især med SoMe-strategi og som tekstforfatter for både vores kunder og os selv, men hjælper også med analyse, konceptudvikling og en hel del andre konsulentdiscipliner.