Skip to content

Sådan undgår du en langhåret strategikommunikation

Du kender den sikkert. Den der langhårede virksomhedsstrategi, der er spundet ind i så meget bullshit-lingo, at du har svært ved at se meningen for bare uld. Floromvundne fraser og fraværet af en fast form gør det næsten umuligt at lure, hvad der er hoved og hale i strategien – og i hvilken retning, den løber.

Hvor efterlader det dig? Sandsynligvis med en vis berøringsangst og en følelse af, at strategien er et fremmed dyr i skoven, du hverken har lyst til at nærme dig eller tage ejerskab på. Og det er ærgerligt, for hele pointen med strategiarbejdet har unægteligt været at få gode intentioner, ambitioner og visioner ud at leve i virksomheden. Med øns­ket om at vise kurs, skabe mening og danne fundament for reel forandring.

Følelsen er du ikke alene med, kan vi hurtigt berolige dig med. I vores arbejde med strategikommunikation møder vi nemlig meget ofte denne problemstilling hos vores kunder; at formen og formidlingen spænder ben for, at strategien kan få det liv, den fortjener.

Men fat mod. Der er gode råd at hente i dagens blogindlæg – uanset om du selv udvikler en strategi, har ansvar for at implementere den eller blot skal forholde dig til den som medarbejder. Vi starter dog lige med at se på årsagen til sagens kompleksitet.

Hvorfor er strategier ofte langhårede?

Der er mange gode grunde til, at en strategi hurtigt udvikler sig til en langhåret størrelse. Og hvorfor nu det? Jo, hvis vi lige for et moment dvæler ved hele præmissen for at udvikle en strategi, så er der mildest talt flere formål i folden. En strategi er et ambitiøst tiltag, der skal tjekke mange bokse af. I den ideelle verden skal den:

  • udstikke virksomhedens retning
  • identificere udfordringer og løsninger
  • definere muligheder og udviklingspotentiale
  • forklare virksomhedens vision
  • give mening nu og her – og på den lange bane
  • tale til alle medarbejdere i en virksomhed – på tværs af kompetencer og fagligheder.

Phew! Den tjekliste kan give selv det mest kølige overblik svedperler på frontallappen. Og den forklarer ret præcist, hvorfor strategier er komplekse både at forme, formidle og forstå.

Som den langt fra udtømmende liste ridser op, skal en strategi altså vandre på tværs af en hulens masse hensigter. Det betyder, at slutresultatet ofte bliver et pløre af det hele, hvor vi ikke har turdet blive tilpas konkrete eller handlingsanvisende. I skræk for ikke at komme tilpas rundt i alle hjørner af indsatsområderne – eller for at komme til at give nogle fokuspunkter mere taletid end andre. Konsekvens? Et generisk, ukonkret og ustruktureret slutprodukt, ingen helt forstår.

Hvad er hoved, og hvad er hale?

Men nok om problemet. Det er løsningen, vi skal have snor i. Lad os starte med at se på selve formen af en strategi. Det kan måske lyde banalt, men der er faktisk meget mening at hente, hvis vi får skabt de rette rammer for indholdet.

Flere virksomheder er tilbøjelige til at arbejde med strategier ud fra den klassiske trekantsmodel med strategi i toppen, taktik i midten og operation i bunden. På øverste niveau befinder den overordnede ambition sig. På det mellemste de pejlemærker, der skal hjælpe på vej mod ambitionen. På det tredje de indsatsområder, der skal understøtte det mellemste, taktiske niveau.

Det lyder jo alt sammen fornuftigt nok. Men vores erfaring fortæller os, at grænserne mellem de tre niveauer bliver mudrede og træder hinanden over tæerne med det indhold, vi fylder i formen. Fx er der hårfine skillelinjer mellem, hvad der er taktik og operation.

Men hvad sker der, hvis vi går et spadestik dybere og definerer den præcise hverdagsadfærd, der skal ligge under de tre niveauer? Og dermed introducerer et fjerde niveau?

Kast et blik på dette eksempel, og se, hvad der sker.

klassiske trekantsmodel med strategi i toppen, taktik i midten og operation i bunden.

Pludselig kommer der en bedre balance mellem niveauerne, fordi adfærdsvinklen i bunden skaber den modvægt til de strategisk høje luftlag, vi manglede – og hvert niveau får en mere tydelig løbebane. Så … vov at give en struktur, hvor du bryder de strategiske ambitioner ned til helt konkret adfærd. Det vil hjælpe alle til bedre at kunne finde hoved og hale i strategien.

Væk med ulden og helt ind til benet

Én ting er formen. Noget andet er ordene. Og lad os sige det, som det er. De er tit meget lange i spyttet, når det kommer til strategier.

Måske kan vi ikke altid krybe uden om de gennemtyggede floskler og flyvske fraser, når vi formidler en strategi. Men hvad vi kan gøre er at nedbryde betydninger til noget helt konkret. Definere den mening, der gemmer sig bag de store ord. For holder vi fortolkningsrummene for åbne, opstår der lige så mange opfattelser af ordene, som der er medarbejdere.

En øvelse, vi ynder at anvende i bro, når vi laver strategikommunikation, er noget så nørdet som ordanalyser. Det gør vi for at holde fast i de tiltænkte betydninger og sikre, at de ikke stikker af i den frie fortolknings navn.

Se på det her fiktive eksempel, hvor vi som en anden perfid neurokirurg dissekerer et strategiudsagn:

Agil tilgang

Kan du se effekten? Vi får konkretiseret et ellers ret så uldent og buzzet udsagn. I den ideelle verden var formuleringen slet ikke så svævende. I den mere hensigtsmæssige udgave, var man gået uden om ord som ’agil’ og ’forretning’ og havde været mere konkret selv på den høje klinge. Men er udgangspunktet som i dette eksempel, må vi i det mindste sætte betydningerne i bås. Et vigtigt træk, hvis alle medarbejdere skal følges i flok.

Trim, barbér, dressér
(blev der sagt!)

Og så lige en ekstra sproglig krølle på halen. Vær ikke bange for at bruge bydeformer i din strategikommunikation. Bydeformer er ord, vi fra dagligdagen kender som fx hop, spis, løb, fløjt etc.

Nok kan de lyde en anelse kommanderende og pegende i deres henvendelsesform. Men fordelen ved dem er, at de:

  • sikrer direkte appel til modtageren
  • viser retning
  • indkapsler den ønskede handling
  • tvinger afsenderen til at tage stilling til den ønskede handling.

Der er derfor intet til hinder for, at du fx på adfærdsniveau skriver ”Hav agendaen printet ud inden møder” eller ”Mød altid kunden i receptionen”. Det vil blot skærpe din strategikommunikation.

Stikker din strategi i 1000 retninger? Vi kan hjælpe dig med at tæmme den

Står du over for en strategiudvikling? Eller har din virksomhed allerede en strategi, der skal have et skub bagi? Måske fik vi det til at lyde såre simpelt i dette blogindlæg. Det er det langt fra. Men vi giver hellere end gerne en kop kaffe på Esplanaden og tager en snak om, hvordan vi kan hjælpe dig med at skærpe din strategikommunikation.

Se mere ...

Blogindlæg
Billede af to hænder, der giver high five

Tre ting, din målgruppe vil elske dig for på SoMe

Hvad har Google og gode venner med din SoMe-strategi at gøre? Det får du svar på i dette blogindlæg, hvor vi dykker ned i de seneste tendenser på sociale medier.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Eva er partner i bro-biksen og arbejder primært med ledelsesrådgivning og strategi- og konceptudvikling. Når hun ikke rådgiver, underviser, faciliterer eller sidder med fingrene nede i en tekst (for ja, skrive kan hun sørme også), er hun projektleder på større opgaver. Eva har bl.a. løst opgaver for Totalkredit, ATP og Region Sjælland.