Skip to content

Sådan skaber du en spændstig årsberetning (ja, du kan godt!)

Knap har sensommersolen sluppet sit tag i os, før udsigten til kastanjedyr og kasser med julepynt minder dig om, at året går på hæld. Og med mørket kommer også årsberetningen. En opgave, der kan få dig til at lave flere overspringshandlinger end dengang, du skulle skrive 12 sider om vikingetiden til din historielærer.

For lad os bare være ærlige. I mange kommunikationsafdelinger er arbejdet med årsberetningen ikke favoritopgaven i årshjulet. Den er typisk en træls kombination af tårnhøje forventninger, knastørre tal og et sprog, som slet ikke ligner det, der normalt flyder ud af fingrene på dig.

Værd at bruge krudt på

Årsberetningen er en bunden arbejdsopgave for mange kommunikatører. Og her taler vi ikke om den obligatoriske taltunge, reviderede del, som stimulerer økonomiafdelingen, som var det … øhh, mjød. Men om beskrivelsen af året, værdierne, CSR-tiltagene og forventningerne. Alt det, du rent faktisk har indflydelse på og kan lege med. Og som i de seneste ti år i bedste fald er blevet vredet hårdt op og nu også kommer i en digital version (det manglede da bare). Men som i værste fald kun har ændret sig ved at få billeder til kant.

Så i år skal det være anderledes. For det første fordi det er en dum arbejdsopgave ikke at bruge krudt på, når det nu er den, som får din CEO ud på kanten af kontorstolen. For det andet fordi du forhåbentlig bliver inspireret herunder.

Vi giver dig nemlig fire råd, der kan gøre din årsberetning lige så spændstig som skrællen på et friskplukket Ingrid Marie-æble. Og et par gode eksempler, som vi skal skynde os at sige, at vi ikke selv kan tage æren for.

Giv liv med visuelle virkemidler

Mange virksomheder og organisationer er allerede blevet gode til at bruge infografikker og ikoner, når årets tal og begivenheder skal illustreres. Men hvis I er blandt dem, der hidtil kun har hevet lagkagediagrammer og slørede billeder af jeres facade ud af fællesdrevet, så kan du gøre en synlig forskel i år.

Tænk over, om der er andet end omsætningen eller CO2-reduktionen, som kan illustreres. Kan produktionsprocessen tegnes? Nogle af virksomhedens aktiviteter? Eller kan året gennemgås med en illustreret tidslinje? Og få så nogle mennesker på de billeder, der forhåbentlig pryder årsberetningen til afveksling for tekst og grafikker. Rigtige medarbejdere. For der er vitterligt ikke nogen, der er mere autentiske, når det gælder om at fortælle om jeres organisation.

Se bare her, hvor gennemført IKEA har illustreret årsomsætningen med den ikoniske blyant og i øvrigt lader medarbejderne vise, hvilke værdier der hersker i organisationen.

Årsberetningen er en bunden arbejdsopgave for mange kommunikatører
Årsberetningen er en bunden arbejdsopgave for mange kommunikatører

Kæmp for kernen og sproget

Det har formentlig gjort ondt på dig de øvrige år, når først økonomifolkene og siden juristerne har maltrakteret din finurlige tekst. Måske er du resigneret og har opgivet kampen. Men den skal du tage op igen. For hvis teksten i årsberetningen mest af alt lyder som runerne på Jellingestenen, giver I ikke læserne en chance. Så: Gå pragmatisk til værks. Men vær stædig. Og hold fast i, at årsberetningen skal være i samme stil og tone, som resten af jeres kommunikation. Det nytter som bekendt ikke at udgive en knastør årsberetning, hvis I brander jer som en dynamisk og humoristisk og (indsæt anden agil floskel) virksomhed. For du ved jo, at jeres kernefortælling og tone of voice skal gennemsyre al kommunikation.

Bring eksterne stemmer ind

Årsberetninger har tradition for at slippe igennem med et indefra og ud-perspektiv. Også selv om vi alle sammen har læst i grundbogen for god kommunikation, at det sjældent er den rigtige vej.

I sagens natur skal årsberetningen handle om jeres organisation, men derfor kan du jo godt få andre til at præsentere den. Kunder, borgere, ambassadører og samarbejdspartnere. De har muligvis ikke jeres værdier siddende på rygraden, men de taler med stor troværdighed. Og så kan de – selv i små voxpops – gøre for jeres årsberetning, hvad en myte fra Valhal kan gøre for en historieopgave.

Se her, hvordan Danner og Dansk Blindesamfund så fint lader deres relationer komme til orde i deres årsberetninger fra 2019:

Årsberetningen er en bunden arbejdsopgave for mange kommunikatører
Årsberetningen er en bunden arbejdsopgave for mange kommunikatører

Fortæl historier

Apropos historier, så har storytelling længe været en af vores yndlingsdiscipliner i kommunikationsbranchen. Men af en eller anden grund har den ikke rigtig vundet gehør i årsberetningen. Og det er ellers mærkeligt, for der er ikke noget som en velskrevet historie, der kan skabe identifikation hos læseren eller differentiere en virksomhed fra konkurrenterne.

Så når du nu veludhvilet og inspireret kaster dig over beretningen, så overvej, om nogle af jeres aktiviteter kan skrives i en fortællende form. Måske kan nogle af jeres mærkesager formidles med et narrativ? Måske er selve historien, om hvordan jeres organisation nåede lykkeligt frem til slutningen af 2020, et eventyr værdigt?

Læs her, hvordan Aalborg Zoo i årsberetningen for 2019 fx fortæller historien om orangutangen Anna, der levede sine 46 år i den zoologiske have:

Hvis du kender til en lækker årsberetning, så vil vi gerne høre om den. Og hvis du vil have hjælp til at spænde din egen op, så giv os et kald.

Arkiveret under:
Kommunikation

Se mere ...

Blogindlæg
Billede af to hænder, der giver high five

Tre ting, din målgruppe vil elske dig for på SoMe

Hvad har Google og gode venner med din SoMe-strategi at gøre? Det får du svar på i dette blogindlæg, hvor vi dykker ned i de seneste tendenser på sociale medier.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Som projektchef har Karen det overordnede ansvar for bros projekter. Hun sikrer, at der er styr på ressourcer, deadlines og leverancer. Hun fungerer også selv som projektleder, der holder fokus på sammenhængen mellem mål og konkrete aktiviteter. Karen har løst opgaver for bl.a. FLSmidth, Totalkredit, KL og Danner. Og så er hun også selv leder i bro og en del af ledergruppen.