Skip to content

Vi anerkender ikke længere jeres overskrifter

November er Bogforum-måned. Atter tid til at få tegnet en krusedulle i din Jussi Adler-Olsen-bog og overvære talks med de ypperste navne på den danske litterære scene. Vanen tro er mangfoldigheden blandt de optrædende i top. Hvilket andet sted kan du træffe Lars Hjortshøj, Gurli Gris og Ghita Nørby på én og samme weekend?

Alsidigheden i bogtitlerne er til gengæld så som så. Lovlig mange vil gerne provokere – og så risikerer det jo at blive knap så originalt. Derfor serverer jeg sidst i dette indlæg seks tips til ”headline hacking” som inspiration til forfattere og alle andre, der gerne vil skrive fængende overskrifter.

Men først en lynanalyse af tidens titeltrend.

Lidt af en lussing

De seneste år har budt på masser af bøger, der sparker døren ind og træder deres læsere over tæerne. Helt uden at bruge dørmåtten først. Jeg nævner i flæng:

”Det hele handler ikke om dig.”

”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.”

”Pissedårlig sygepleje.”

Og de nyeste bidrag til kanonen af polemiske overskrifter: ”Må jeg være fri. Fem venstrefolk gør op med systemstaten” og Pernille Skippers ”Rend mig” med undertitlen: ”Jeg har haft lyst til at sige det til mange før dig …”.

Den rasende og den kedelige

Skippers titel er direkte in your face. Men hun tager den skridtet videre end Glenn Bech (ham med anti-anerkendelsen) for at pirre nysgerrigheden. Og vær ærlig: Har du ikke bare en lille smule lyst til at vide, hvem Pernille Skipper vil rende?

Til sammenligning kunne vi jo slå et slag forbi den politiske modgrøft: I juni udgave Alex Vanopslagh ”Vejen til ansvar”. En titel, der ikke tager de store chancer, men faktisk bevæger sig lige ud ad klichéernes landevej, hvor vi kan støde på både ”Vejen til trældom” af Friedrich Hayek og ”Vejen til frihed” af Nelson Mandela.

Hvis ikke titlerne ”Vejen til sejr” og ”Vejen til helvede” allerede findes, så ligger de helt sikkert og putter sig i en bogforlæggers kommodeskuffe, klar til at blive hevet frem næste gang en politiker har nedfældet sine erindringer.

Som titel, så indhold

En god titel skal afspejle indholdet, og på den måde har både Skipper og Vanopslag bestået.

”Rend mig” lover ikke noget, den ikke kan holde. Bogen er et opråb, der sætter fokus på ulighed mellem kønnene. ”Vejen til ansvar” er også et slags opråb. Den lover godt nok ikke bål og brand. Men den opfordrer til klassiske dyder og individuelt ansvar.

På deres egne præmisser fungerer titlerne altså upåklageligt. De gør det, en god titel skal gøre. Hvad de har i slagkraft og indhold, mangler de måske til gengæld i originalitet. Og det bringer os videre til de gode råd.

Hack din overskrift

Tjek til, at overskriften skal være sigende for indholdet. Men hvad får dig til at gribe ud efter bogen i en blanding af forargelse og nysgerrighed, når du bliver mødt af ”Rend mig” på hylden i Føtex’ bogsektion? Og hvordan får vi dig til at læse vores blogindlæg?

En del af svaret er naturligvis: med en fængende overskrift.

I bro tyr vi jævnligt til en gammel traver: ’Headline Hacks’ udviklet af blogguruen Jon Morrow. Hans komplette guide kan du læse her, men du kan også bare tage vores udpluk:

1. Truslen: Hvad holder din læser vågen om natten?

  • Advarsel: [x]
  • Den ubehagelige sandhed om [x]

2. Fejl: Noget, din læser bare må fikse for ikke at se dum ud

  • 5 fejl, du begår, når du [x]
  • Hvis du også gør [x], så er du på vildspor

3. Zen: Lov din læser et lettere liv

  • Få styr på [x] en gang for alle
  • Værsgo: Vi giver dig genvejstasten til [x]

4. Sådan: Hvordan, hvordan, hvordan

  • Sådan bliver du bedre til [x]
  • Sådan lykkedes det os at [x]

5. Lister: Læserne elsker dem!

  • 7 gode råd til [x]
  • Med disse 5 simple teknikker kan du [x]

6. Piggy back: Rid på ryggen af de kendte

  • Hvad [x] kan lære dig om [y]
  • Hemmeligheden bag [x]

Hvad anerkender vi så?

Hvis vi kører Glenn Bechs bog gennem overskriftsmaskinen, så kunne den jo jf. råd #1 hedde: ”Den ubehagelige sandhed om klassesamfundet”. Dén titel opfylder samtidig kravet om at dække indholdet – og pirrer nysgerrigheden.

God fornøjelse med at få signeret dit eksemplar af ”Syv m2 med lås” (det sidste bind i Afdeling Q-serien). Og når det er blevet din tur til en akavet hyggesludder med Jussi, så hils og sig, at bro er kommet på en alternativ titel til hans seneste værk:

”Hvad sømpistolsagen kan lære dig om Carl Mørck” (og det var råd #6).

 

Se mere ...

Blogindlæg
Solbriller ligger på bord. I reflektionen står en medarbejder ved computeren.

Skriv et autosvar, der arbejder for dig i ferien

Arrogant, bitter eller branding-bevidst? Dit autosvar fortæller en del om dig. I dette indlæg får du tips til at skrive et godt og personligt et af slagsen.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Sampension og Aarstiderne og er redaktør på bro blog og vores egne sociale kanaler.