Skip to content

Sådan undgår du tomme dansegulve og sprængte budgetter

Kan du se det perfekte bryllup for dig?

Det danske sommervejr viser sig fra sin bedste side. Bordplanen spiller. Maden er på Michelin-niveau. Gæsterne indtager dansegulvet, som om der ikke var nogen dag i morgen. På billederne er alle badet i smukt lys. Og så er der budgettet, som selvfølgelig er ramt til sidste decimal. Hvilken dag, aften og nat!

Sommeren er højsæson for bryllupper, og lige så meget kærlighed, der er i luften til festen, lige så meget er der, som kan gå galt i planlægningen. I hvert fald hvis du stopper med at læse nu. For om lidt kommer tre tips til at planlægge et bryllup eller en hvilken som helst anden fest, der opfylder drømmen om et pakket dansegulv og plus på kontoen.

Og bare rolig: De tre råd er testet og godkendt. Jeg har nemlig både været gæst og gom det seneste år.

#1: Hvad der kan gå galt, går galt

Inden for adfærdsvidenskaben er vi mange, der navigerer efter Bent Flyvbjergs opsummering af store projekter: ”over budget, over time, under benefits, over and over again”.

Du kender det især fra supersygehusene, som aldrig bliver super. Og hvorfor går store milliardbyggerier i vasken gang på gang? Det gør de, fordi byggeriet er planlagt efter, at alt går efter planen. Desværre er sygemeldinger, uenigheder og forsinkede materialer sjældent en del af den, og når den slags så alligevel sker, skrider planen, budgetter bliver overskredet, og resultatet bliver derefter.

Det kan du formentlig snildt se for dig, mens du læser her. Men det øjeblik, du selv står i spidsen for et projekt, så er der stor sandsynlighed for, at du er påvirket af den klassiske cocktail: en del unikheds-bias blandet med to dele overconfidence bias. Den får dig til at tro, at du er en ener, der kan klare store projekter til mindst mulig pris.

Men det er du næppe. Så når du planlægger dit bryllup, skal du tage højde for alle de ting, der potentielt kan gå galt. Er der ikke mad nok, så du må få 100 burgere bragt til døren? Ender din woke lillesøster i nogle lidt for heftige diskussioner med din svigerfar? Bliver der så mørkt og koldt i havepavillonen i de sene august-nattetimer, at du må investere i lyskæder og varmelamper?

Selvom det mest behagelige er at satse på, at dine bange anelser ikke bliver til virkelighed, minimerer du risikoen for ubehagelige overraskelser, hvis du planlægger efter, at de gør det. På den måde kan du nemlig lave en plan for, hvordan du tackler problemerne, inden de bliver store og spolerer den gode stemning.

Når det gælder økonomien, så kan du fx spørge et par nyligt gifte personer i din omgangskreds, hvad deres bryllupper kostede, hvor der opstod uforudsete udgifter, og hvad de ønskede, de havde haft større budget til. Helst nogle, der holdt bryllupper, der minder om dit – og ikke dem, der inviterede 100 mennesker til Italien, hvis du er mere pølsevogn-i-baghaven-typen.

På den måde får du både nogle tal, du kan navigere efter, og nogle ting til indkøbslisten, du ellers havde overset. 

Og den potentielle diskussion mellem din lillesøster og din svigerfar? Sørg for at placere dem så langt fra hinanden som muligt – og måske sætte en buffer ved siden af dem hver i form af din pragmatiske onkel og din milde moster.

#2: Skift fotografen ud med en social aktivitet

Til et bryllup tager alle sig typisk ud fra deres bedste side, og det er ærgerligt ikke at forevige. Men professionelle fotografer kan være en bekostelig udgift, og det kan kræve tid at finde den helt rigtige.

Heldigvis er du omgivet af gæster, der formentlig alle er udstyret med et kamera af relativt høj kvalitet i lommen. Og chancen for, at de alligevel hiver mobilen frem i ny og næ, er ret stor. Så hvorfor ikke spare pengene på den professionelle fotograf, sætte dine gæster i sving OG gøre det til en social aktivitet?

Lav en plan for, hvem af dine gæster, der har ansvaret for at tage billeder – og hvornår. Sæt dem sammen i par. Når vi er sammen om et ansvar, forpligter vi os nemlig også over for hinanden. Og som en lille bonus er det en oplagt måde for dine gæster at lære hinanden bedre at kende = endnu bedre stemning.

Når din far knipser løs med telefonen arm i arm med din svigerfar, er det lidt lettere at falde i snak. Og når de andre gæster ser, at der bliver taget billeder, fungerer det både som en påmindelse om at gøre det samme og en bekræftelse i, at det er kutymen til festen – et såkaldt social proof.

Så kan I nyde honey moon-fasen med en telefon fyldt med gode minder.

#3: Floorpligt gæsterne til dansegulvet

Nu har du nogle af de helt grundlæggende ting på plads. Men en god fest bliver i mine øjne først rigtig god, når den slutter af med et fyldt dansegulv.

Ofte skal gæsterne samle lidt mod, før de er nødt til at overgive sig til ’Murder on the Dancefloor’. Men du kan nudge dem til at kridte danseskoene lidt hurtigere, hvis du fletter lidt adfærdsdesign ind i din tale. Jeg brugte selv det her trick til min vens bryllup, og det var et større hit end Tobias Rahims næste sommersoundtrack.

Tricket kræver, at du har forberedt en lille kontrakt til hver gæst, som de selv skal udfylde. I kontrakten f(lo)orpligter hver gæst sig på at tage sidemakkeren med på dansegulvet, når en bestemt sang spiller. Du udvælger fem-seks sange, som gæsterne vælger mellem til formålet, og som du selvfølgelig enten har tippet DJ’en om eller tilføjet til aftenens playliste.

Vælg dansevenlige sange fra forskellige tidsepoker og genrer, så både din Bowie-prædikende papfar og Kesi-elskende kusiner kan bevare illusionen om, at de har haft et frit valg.

Præsenter initiativet for gæsterne i din tale, når du alligevel har deres opmærksomhed. Så har du sikret dig ild i dansegulvet fra start til slut.

Du kan se mit eget bud på en floorpligtelsesskabelon her. Stjæl med arme og ben, næste gang du skal til bryllup eller en anden fest.

Held og lykke med festen. Nu hvor du har planlagt efter, at alt går galt, skal den nok blive en bragende succes.

Arkiveret under:
Adfærdsdesign

Se mere ...

Blogindlæg
Sådan bliver du mere effektiv på arbejdet

Fem gode vaner, der giver dig to ekstra timer hver dag

I snit går to timer af din arbejdsdag til afbrydelser, mails og spørgsmål. Få fem gode råd til, hvordan du gør din arbejdsdag mere effektiv og vinder tiden tilbage.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Casper arbejder med at forstå og flytte menneskers adfærd. Med en baggrund i business- og organisationsantropologi indhenter han dybdegående indsigter i målgruppens bevæggrunde for at handle, som de gør. Og han designer indsigtsbaserede interventioner, der kan skabe effektfulde adfærdsændringer. Casper er endnu ikke kommet på TikTok eller debuteret som YouTuber. Men på trods af det har han en bred erfaring med at ændre særligt unges adfærd. Han ved fx, hvordan man får unge til at transportere sig selv bæredygtigt, skære ned på madspild og undgå at skrive under på kviklånsaftaler.