Skip to content

Kliché-klippe-klistre: Fire tricks til at pifte din tekst op

De fleste kommunikatører og tekstforfattere har det med talemåder, ordsprog og klichéer, som børn har det med stillezoner: stramt. For den slags er det stik modsatte af, hvad vi kreative mennesker gerne vil være: originale og opfindsomme.

Den nemme løsning er selvfølgelig at holde sig fra de trætte talemåder. Men du kunne jo også bruge dem som springbræt til at blive en bedre tekstforfatter?

Ja, den er god nok. I det her indlæg får du fire tricks til, hvordan du kan opfinde dybe tallerkener, mens du hopper over, hvor gærdet er en smule lavt.

Men først en lynrunde i det danske sprog.

Ordsprog, talemåde, kliché?

Ifølge sproget.dk er et ordsprog ”en fast sproglig vending, der kort sammenfatter en erfaring eller leveregel, ofte i billedlig form”, mens en talemåde kan være en ”fast sproglig vending, der rummer en traditionel visdom eller morale” eller et ”forslidt, fast sprogligt udtryk, som ikke kan tillægges reelt indhold.” Og så har vi en kliché, ”når en sprogbruger giver afkald på ganske almindelige ord og udtryk og udskifter dem med andre, som skal forestille at være smarte og nye, men absolut ikke er originale.”

Kort opsummering af almen viden kan være godt, om end det ikke er særlig opfindsomt. Men hvem gider lyde slidt og uoriginal – og samtidig ikke levere ordentligt indhold? Ikke mig, i hvert fald. Hvilket leder mig til de fire tricks, der kan kickstarte legestuen for trætte tekster.

#1: Vær konkret

Lad os tage udgangspunkt i den metaltrætte ”Rom blev ikke bygget på en dag”. Med den frase vil vi gerne understrege, at ting tager tid, og at det kræver tålmodighed at opnå et mål.

Sammenligningen med Rom er jo på sin vis fin nok, hvis vi skal ramme bredt, for der findes næppe en læser, som ikke har været en tur om kejsere og Colosseum i skoletiden.

Men hvis vi nu skulle bygge videre på den (hvis du forstår sådan en lille én?), så kunne vi fx sige:

”Det tog 1.229 år at bygge Rom – og sidst jeg besøgte byen, var den stadig under ombygning.”

Voila: Du sikrer genkendelsen og letter forståelsen ved at blive konkret – mens du samtidig brillerer ved at tilføje både specifik viden og sproglig finesse.

#2: Skift billedspor

Vi tager en klassiker mere: ”Man skal ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.” Også kendt som: Man skal ikke bygge noget på forventninger eller usikre formodninger.

Men hvad sker der, hvis vi skifter billedet – det skudte bjørneskind – ud med noget i samme dur?

”Man skal ikke sælge flæsket, før svinet er slagtet” (og i øvrigt heller ikke sætte vildledende mærkater på det, Danish Crown).

Eller sætter det ind i en aktuel kontekst?

”Man skal ikke bestille ny forårsjakke, før børnepengene er tikket ind på kontoen.”

Eller en politisk?

”Man skal ikke kompensere minkfarmeren, før kræet er slået ned.”

Ja, så er betydningen intakt, og dit budskab er nemt at afkode – men du gør det lidt mere raffineret end den velkendte jæger.

#3: Byt rundt på ord, og skab ny mening

Det tredje bud dedikerer jeg til en af mine danske yndlingsmusikere, Mikael Simpson. I 2006 udgav han sangen ”Jeg sidder fast”. En ganske kort sang, som denne tekst udgør halvdelen af:

Jeg har ikke styr på mit postyr
Jeg har ikke styr på lortet
Jeg har lort på styret

Gode dyr er rådne
Gode råd er dyre
Vildt dyre.

Med tricket skaber Mr. Simpson ny mening ud af trætte talemåder. Det kræver mere af modtageren, fordi betydningen bliver ændret – gode, rådne dyr er immervæk ikke det samme gode, dyre råd – men det er så meget mere raffineret, når femøren falder.

Så skulle vi lige komme lidt koldt blod i vandet og holde kroppen langt fra kortene?

#4: Byg på med en metafor

Når noget ”går som varmt brød”, så er der gang i salget. Den har du hørt før.

Men du kan jo understrege din pointe ved at udbygge den:

”Det gik som varmt brød … på en januardag i Østsibirien”.

Det kan efter sigende blive ned til −51 °C. på de kanter. Og der er formentlig langt mellem bagerierne.

Med den tilføjelse slår du dit budskab fast med syvtommersøm.

En lykkelig slutning?

Indrømmet: Det kan komme bag på selv en garvet tekstforfatter, hvor infiltreret vores sprog er af klichéer og slidte talemåder. Men jeg håber, at de fire tricks giver dig nogle bolde i ærmet.

Tilbage er der bare at sige:

Græd ikke, fordi blogindlægget er slut. Smil, fordi du kan finde mange flere lige her.

Se mere ...

Blogindlæg
Solbriller ligger på bord. I reflektionen står en medarbejder ved computeren.

Skriv et autosvar, der arbejder for dig i ferien

Arrogant, bitter eller branding-bevidst? Dit autosvar fortæller en del om dig. I dette indlæg får du tips til at skrive et godt og personligt et af slagsen.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Maries arbejdsdag er fyldt op af lige dele strategi, copywriting og projektledelse. Hun udvikler kommunikationsstrategier og personaer, skriver kernefortællinger og stillingsopslag og gør hjemmesider og vejledninger mere brugervenlige. Marie har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Sampension og Aarstiderne og er redaktør på bro blog og vores egne sociale kanaler.