Skip to content

Hvorfor er festivaler de gode intentioners mission impossible?

Ryger æbleskroget nogle gange i restaffaldet? Impulskøber du somme tider, når du står i kø ved kassen klokken fem? Og hvad med dit ambitiøse budget; står du pludselig med fire vinyler uden for Sound Station, selvom du havde lovet dig selv IKKE at købe flere plader i juni? Gode intentioner har vi masser af. Desværre kommer vi ikke altid i mål med dem. Og hvis vi så supplerer dem med et buldrende søvnunderskud, en tårnhøj promille og alt, hvad hjertet begærer af koncerter, drinks og mad. Ja, så har vi, hvad der lyder som de gode intentioners mission impossible. Eller en festival.

Festivalsæsonen er skudt i gang, og uanset om du er til orange feeling, Bøgescenen eller den lokale byfest, sætter den festlige stemning sit præg på alle dine gode intentioner. Derfor har jeg samlet tre festivalfaldgruber – og nogle adfærdsråd, der hjælper dig til at springe let og elegant hen over dem.

Koncertkammerater og partypauser

Kender du det, at du har lagt en rigtig god plan for al den dejlige musik, du skal høre på festivalen? Du har undersøgt programmet, lyttet til kunstnerne, og nu glæder du dig bare til at berige dig med musikalske oplevelser. Og kender du så også det, at festen i campen pludselig er helt fantastisk? Vejret er perfekt. Der er lige landet en ramme kolde øl. Og endelig styrer du playlisten. Det kan du umuligt gå fra, selvom den er ti minutter i Kendrick.

Her er du ramt af det det såkaldte her-og-nu-bias. Det får os til at overvurdere vores nuværende situation frem for det, vi hypotetisk kan få ud af en fremtidig situation. Men der er heldigvis hjælp at hente, hvis du gerne vil have lidt flere musikalske oplevelser i mindekataloget på den anden side af festivalen:

  • Find en ven med sådan nogenlunde samme smag som dig, som du planlægger indsatsen sammen med. For når du har forpligtet dig, er du mere tilbøjelig til at gøre det, du har sat dig for.
  • Sørg for, at I også mødes til koncerten, for så udnytter du den såkaldte standardindstilling: Her kræver det en ekstra indsats at ændre planer – derfor vil de fleste af os gøre det lette og sjoske af sted med resten af playlisten i lommen.
  • Fjern dig fra situationen. Når du alligevel skal på toilettet, kan du udnytte pausen fra festen til at mærke efter, hvor du nu har mest lyst til at være. For når du har festen på afstand, er du mindre tilbøjelig til at overvurdere den, og så får du lettere ved at holde dig til planen.

Smid festivalsnormerne og svinestien ud

Det er svært at forestille sig, at nogen ville kyle en tom makreldåse over skulderen hjemme i køkkenet eller uden videre slippe papiret fra dagens frokost på gaden – i hvert fald ikke uden at kigge sig omkring for dømmende blikke. Men så snart vi sætter fødderne på dyrskuepladsen, gælder der andre regler. Det er der især to grunde til. De sociale normer påvirker os, og på festivaler bliver vi hele tiden eksponeret for skrald. Derfor er det lige pludselig ikke bare mere okay at smide skrald på jorden – det er faktisk normen. Alle gør det, så hvorfor skulle vi ikke også gøre det? Og hvis vi så krydrer det med, at vi også gør det, der er lettest, har vi opskriften på en svinesti.

Mange festivaler har allerede gjort rigtig meget for at mindske mængden af affald. Roskilde festival har fx oprettet campingområdet ’Clean out loud’, hvor man får en plads, hvis man til gengæld efterlader den helt ren, inden man tager hjem igen. Alle deres samlede tiltag har faktisk været så effektive, at det er lykkes dem at reducere affaldsmængden med 25% fra forrige festival til sidste års festival.

Men I kan også tage den et skridt videre i jeres egen camp. Udnyt fx principperne om, at vi følger de sociale normer, og at vi gør det, der er let: Sørg for at have en affaldspose i campen, put gerne selv lidt affald i fra start. Så har du sat retningen for, hvad normen er hos jer. Hvis du oveni købet kan få de andre i campen til at sige højt, at de også synes, at det er en god idé at rydde op, så har du fået dem til at forpligte sig og øget chancen for at tundåsen ender i affaldsposen – og mindsket risikoen for at vågne og tro, at du er i Thyborøn.

Hold hovedet koldt – forbered dig på hot state

Tømmermænd er træls. Økonomiske tømmermænd oven i er rigtig træls. Desværre kommer mange af os til at bruge lidt flere penge på festivaler, end vi har planlagt. Adfærdsvidenskaben kan hjælpe os til at forstå det med begreberne hot state og cold state.

Når vi er i hot state, er vi mere tilbøjelige til at tage impulsive beslutninger. Hot state opstår, når vi er opstemte, let eller meget berusede, og det er lige præcis, hvad mange af os er det meste af tiden på festivaler. Måske har du prøvet at give for mange omgange, fordi du gerne vil imponere nogle nye venner, selvom du allerede har overskredet dit budget. Eller måske ender du med den dyre sandwich fra Meyers, selvom du har teltet fyldt med varmt rugbrød, smeltet smør og – nå-ja – tun.

Det sker alt sammen, fordi du er i hot state. Derfor skal du udnytte de timer, hvor du er i cold state. Mens resten af din camp kravler ud af de saunavarme telte, skal du sætte dig i skyggen og lægge budget og planlægge dagen. Og du skal være pessimistisk på forkant – fx med en såkaldt præmortem: Forestil dig, at du vågner i morgen og har brugt alt for mange penge. Hvad skete der, hvor det gik galt? Brugte du for mange penge på mad? Læg det ind i dit budget, og sørg for, at du er mæt, når du forlader campen. Brugte du hele budgettet på drinks? Sørg for, at du har en drink med dig, når du går afsted senere. På den måde får du et budget, der passer på din adfærd, og du gør fristelserne mindre fristende.

Rigtig god festivalsæson.

Arkiveret under:
Adfærdsdesign

Se mere ...

Blogindlæg
Sådan bliver du mere effektiv på arbejdet

Fem gode vaner, der giver dig to ekstra timer hver dag

I snit går to timer af din arbejdsdag til afbrydelser, mails og spørgsmål. Få fem gode råd til, hvordan du gør din arbejdsdag mere effektiv og vinder tiden tilbage.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Casper arbejder med at forstå og flytte menneskers adfærd. Med en baggrund i business- og organisationsantropologi indhenter han dybdegående indsigter i målgruppens bevæggrunde for at handle, som de gør. Og han designer indsigtsbaserede interventioner, der kan skabe effektfulde adfærdsændringer. Casper er endnu ikke kommet på TikTok eller debuteret som YouTuber. Men på trods af det har han en bred erfaring med at ændre særligt unges adfærd. Han ved fx, hvordan man får unge til at transportere sig selv bæredygtigt, skære ned på madspild og undgå at skrive under på kviklånsaftaler.