Skip to content

Københavns Kommune

Sådan hjalp vi Københavns Kommune med at reducere madspild

Overblik

Der bliver smidt for meget mad ud, som kunne være spist. Ifølge Fødevarestyrelsen smider en familie på to voksne og to børn mad ud for op mod 7.000 kr. om året.

Det svarer til, at danskerne smider næsten 20 % af deres indkøb direkte i skraldespanden. Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) ville gerne medvirke til at nedbringe mængden af madspild gennem en handlingsorienteret kampagne for de københavnske husholdninger.

90 % af danskerne vil gerne reducere madspild, men de har behov for hjælp til at gennemføre denne intention.

Udfordring
Vi hjalp TMF med at udvikle og teste en idé til en indsats: Et ”Skal spises snart”-klistermærke til køleskabshylden.
Proces
I den iterative test fik vi løbende feedback og justerede konceptet gennem fotoobservationer og interviews med københavnere.
Resultat
I forlængelse af anbefalinger til klistermærkets udtryk, resulterede vores bidrag i et postkort, der blev rullet ud som et af kampagnens handlingsorienterede elementer.

Relaterede cases

Baseret på indsigter fra medarbejderundersøgelser udviklede vi en række nudges, der bidrog til en konkret adfærdsændring.

Sikker it-adfærd hos medarbejdere

Bro hjalp en stor dansk virksomhed med at forbedre deres it-sikkerhed gennem en række nudges, der ændrede medarbejdernes it-adfærd.
Workshopforløb i adfærdsdesign og bro behaviours metoder

Workshopforløb i adfærdsdesign og bro behaviours metoder

Sammen med TMF udviklede vi et tre-dages workshop med fokus på, hvordan man kan arbejde med nudging og adfærdsdesign i praksis.
Ved hjælp af adfærdsdesign – analyse og designløsninger – testede skolerne sammen med kommunen

Hvordan trafiksikkerheden blev forbedret ved to skoler

Læs mere om, hvordan adfærdsdesign hjalp skolerne teste sammen med kommunen og forældrene blandt andet bump og dobbeltrettede cykelstier på de to skoleveje.
Mød
Josefine arbejder med kvalitative brugerundersøgelser og både designer og eksekverer på adfærdsrelaterede opgaver for en lang række af vores kunder. Hun er eminent til at undersøge andres adfærd og finde på måder at ændre den. Hun har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Kompetencefonden og Novo Nordisk og er hovedarkitekten bag udviklingen af vores uddannelse i adfærdsdesign.