Skip to content

Sådan skræddersyr du en kampagne om tekstilaffald

Vi mennesker er eminent dygtige til at forstå hinanden. Og til at misforstå hinanden. Vores kommunikation fejler lynhurtigt, hvis vi glemmer at tage højde for konteksten og vores modtagers eller målgruppes forudsætninger for at tolke det, vi kommunikerer. Det ved du godt, for du læser jo med her på bloggen.

Fx kan en kommune opleve, at selvom den beder sine borgere om at lægge slidt tekstilaffald i klare plastikposer med knude på i bestemte beholdere – og aflevere tøj, der stadig kan bruges, til genbrug – ja, så smider borgerne fint og velfungerende kluns direkte i papcontaineren.

Eksemplet er sjovt nok ikke grebet ud af den blå luft, for nogenlunde sådan så realiteterne ud i Frederiksberg Kommunes testområde for tekstilaffald, før vi blev hyret til at hjælpe med at få styr på borgernes sorteringsadfærd.

Men inden vi når til, hvordan vi så gjorde det, skal vi lige forbi årsagen til, at vi ikke længere må smide revl og krat i en og samme spand.

Krav og klude

I 2023 blev det et lovkrav, at Frederiksberg Kommune – på lige fod med alle andre danske kommuner – skal indsamle husstandsnært tekstilaffald.

Det betyder, at vi alle skal sortere tekstilaffald i tre kategorier:

  • Genbrug: Tøj, der ikke passer os længere – fordi vi eller moden har ændret os/sig.
  • Tekstilaffald: Tøj og tekstiler, der er udtjent, fx hullet, slidt, plettet eller på anden vis ødelagt.
  • Restaffald: Tøj og tekstiler forurenet med jord, kemikalier, olier, madrester eller maling.

Allerede her er der fare for, at der går kluddermor i den. For nu er der endnu flere affaldskategorier, vi skal have styr på, og dermed lidt mere for system to at se til.

Hovedet i kummen eller under armen?

Når vi tilføjer kompleksitet til trivielle handlinger som det at smide noget ud, skal vi have øje for målgruppens motivation for at gøre det, vi gerne vil have dem til. Tænk bare på andre huslige pligter: Hvor mange overvejelser gør du dig om din adfærd, når du rydder af bordet, gør rent eller skyller i toilettet?

Oddsene taler for, at dine tanker er alle mulige andre steder end i kummen. Gennem rutinen sparer vi nemlig mental energi til de ting, vi helst vil bruge den på – såsom kvalitetstid med familien eller vennerne. Og det er gennem de briller, vi også må kigge på tekstilsorteringen. Hvordan gør vi det meningsfuldt for borgerne at prioritere den øgede kompleksitet?

Der er derfor både en opgave i at forklare, hvornår og hvordan borgerne skal sortere deres tekstiler i de tre kategorier, men bestemt også hvorfor de skal gøre det.

Kampagner med konkrete handlinger, tak

Vi gik til opgaven med vores faste logik: Skal en adfærdskampagne virke, skal den være indsigtsbaseret, handlingsanvisende og målrettet konteksten.

Det betyder bl.a., at vi forsøger at fjerne de barrierer, der står i vejen for den ønskede adfærd, og taler ind i emner og elementer, som målgruppen oplever motiverende. Skal vi kunne det, skal vi selvfølgelig have indsigt i den – målgruppen, altså. Hvad er dens behov, rationaler og handlinger? Når vi er blevet klogere på det, laver vi budskaber med fokus på handlinger, der er konkrete og nemme at følge.

En todelt indsats til et todelt problem

Som sagt, så gjort: Vi lagde ud med at afdække konteksten og forsøge at forstå Frederiksberg-borgernes behov, erfaring med sortering og muligheder for bortskaffelse. Affaldssortering har været genstand for meget forskning, og der findes allerede et utal af undersøgelser af danskernes sorteringsvaner, som vores indsigtsarbejde kunne bygge ovenpå, ikke mindst fra Frederiksberg Kommunes eget testområde.

Indsigterne pegede bl.a. på, at:

  • eget klimaaftryk for mange er en væsentlig motivationsfaktor, når de affaldssorterer
  • det kan være svært at afgøre, hvilken kategori et stykke tekstil hører til – hvad gør man fx med et par jeans, der er købt hullede, fordi moden dikterede det? Eller med en dyr børnebluse, der bare har en lille plet?
  • at kommunikationen må differentiere efter roller, når det kommer til logistikken omkring affaldssortering. En beboer og en affaldsansvarlig har sjovt nok ikke samme opgave og ønskede adfærd.

Vi udviklede derfor et koncept, der bestod af en todelt indsats: en bred kampagne, der skulle leve i bybilledet, og målrettede, handlingsanvisende kommunikationspakker.

Den brede kampagne talte den nye tekstilsorteringskategori ind i klimadebatten og slog på tekstilaffalds klimaaftryk. Under mantraet ”Stof til eftertanke” udviklede vi underbudskaber og formater, der gjorde opmærksom på den nye kategori, samtidig med at vi problematiserede de udfordringer, som tekstilproduktionen giver miljømæssigt.

 

Skraldebil som del af adfærdskampagne med fokus på tekstilsortering

De målrettede kommunikationspakker havde et mere praktisk formål. De skulle forklare, hvordan logistikken omkring den nye tekstilfraktion fungerede og var målrettet hhv. beboere, og affaldsansvarlige. Beboerne modtog fx en sorteringsguide, mens affaldsansvarlige fik information om, hvordan de gjorde plads til den nye fraktion i gårdene, og fik materialer til at hænge op i fx opgange eller affaldsskure.

Frederiksberg Kommunes hjemmeside kan du læse mere om adfærdskampagnen og de materialer, vi hjalp kommunen med at udvikle. Hvem ved, måske den også kan rede et par tråde ud for dig?

Se mere ...

Blogindlæg
Sådan bliver du mere effektiv på arbejdet

Fem gode vaner, der giver dig to ekstra timer hver dag

I snit går to timer af din arbejdsdag til afbrydelser, mails og spørgsmål. Få fem gode råd til, hvordan du gør din arbejdsdag mere effektiv og vinder tiden tilbage.
Podcast
Frederikke Schmidt taler ind i mikrofon i bro fm studiet

At finde fodfæste med Frederikke Antonie Schmidt

Roccamore er hurtigt blevet et landskendt skomærke. Bag succesen står Frederikke Schmidt, hvis ledelsestilgang trækker rødder tilbage til barndommen.
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Kasper er cand.mag. i International Virksomhedskommunikation og ved en ting eller to om, hvordan organisationer omsætter deres mål og strategier til kommunikation i øjenhøjde med målgruppen. Kasper er fokuseret på at skabe løsninger, der er gangbare både på papiret og i praksis. Derfor jonglerer Kasper med alt fra research til kundeprojekter og udvikling af bros podcast, blog og SoMe kanaler.