Skip to content

Både biler og mentale bias holder i kø

Er det træls at sidde stille i myldretrafikken?

Ja.

Er det skidt for miljøet og os, der bor i byerne, at vejene er proppet med personbiler, der støjer og udleder skadelige partikler?

Klart.

Er du parat til at betale ekstra for at køre den sædvanlige, korteste vej på arbejde og hjem igen?

… 

Orv, den var værre?

De fleste kan se rationalet i at forsøge at reducere trængslen på vejene både for vores egen og miljøet skyld. Men fordi bekvemmelighed og vaner har det med at vinde over fornuft, så er der ikke noget, der tyder på, at vi af os selv dropper bilen og hopper på samkørsel og tandem. Der skal mere til – og derfor begyndte der for et par uger siden et forsøg med vejafgifter i Danmark, i første omgang med fokus på Aarhus og København.

Der er bare en – nej faktisk to – udfordringer i forsøget, hvis vi tager adfærdsbrillerne på. De hedder tabsaversion og mental accounting og er to kognitive bias, som står i vejen for forsøgets hensigt.

Forsøg med fiktiv konto

Først lidt om forsøget: Formålet er at reducere trængsel, uheld, støj og partikelforurening i bymidter og samtidig undersøge effekten af vejafgift for personbiler – dem er der i øvrigt 2,8 mio. af i Danmark.

I forsøget betaler de 2.200 medvirkende bilister ekstra for at bruge bilen i myldretiden på tæt trafikerede veje. Deltagerne har fået en fiktiv konto, som de betaler afgifterne med. De risikerer altså ikke at skulle have penge op af egen lomme, men kan være så heldige at tjene på forsøget, fordi de får udbetalt de midler, der står tilbage på den fiktive konto, når forsøget er slut.

Udfordring #1: Tabsaversion

Det leder os til første udfordring: Fra adfærdsvidenskaben ved vi nemlig, at det ikke er ligegyldigt, om vi risikerer at miste eller at få penge. Vi mennesker er tabsaverse. Det betyder, at vi vil gøre mere for at undgå at tabe end for at vinde det samme beløb. I tilfældet her ville deltagerne formentlig gøre sig mere umage med at køre uden for afgiftszoner og -tidspunkter, hvis de risikerede at miste deres egne penge i stedet for – som forsøget er designet nu – at være heldige at vinde penge.

Udfordring #2: Mental accounting

Vi har en tendens til at dele vores penge op i mentale puljer, som vi betragter som adskilte budgetter. Det kaldes mental accounting. Hvis vi får penge tilbage i skat eller finder en 100-lap på gaden, har vi det med at bruge disse penge på noget, som vi ellers ikke ville bruge dem på, fordi vi ikke betragter dem som en del af vores formue, men som ekstra flødeskum.

På samme måde vil forsøgsdeltagerne ikke betragte den fiktive konto som en del af deres egen formue, og de vil derfor være mere tilbøjelige til at se en eventuel gevinst som ”gratis” penge, som de kan bruge på luksus og overflødigheder.

Men hvis beløb blandes sammen, kan ”gratis” penge ende med at forsvinde ind i din formue. Du kender det fra beløbsgaver, som du har fået indsat på kontoen frem for overrakt i kontanter. Hvis ikke du får dem brugt, mens de stadig har det mentale mærkat ”pengegave” på sig, ender de med at smelte sammen med din øvrige formue, hvor en ”ny halskæde” eller ”buket blomster” nu skal holdes op mod regninger, leverpostej og julegaver.

Hvad kunne man så have gjort?

I forsøget med vejafgift kunne begge bias være omgået ved at indbetale forsøgspengene på deltagernes egne bankkonti. Her ville mærkatet ”forsøgspenge” efterhånden erodere, og deltagerne ville betragte forsøgspengene som en del af egen formue. På den måde ville afgifterne gøre mere ondt, og de eventuelt tjente penge ville ikke betragtes som gevinster, men som undgåede tab.

En fordel ved det nuværende setup kan til gengæld være, at det er mindre sandsynligt, at vejafgifterne virker i forsøget end i virkeligheden. Vi kan kalde det en ”least likely” case. For hvis forsøgsresultaterne er positive, er der større sandsynlighed for, at vejafgifterne også virker i virkeligheden. Det er selvfølgelig bare ærgerligt, hvis det ikke når længere end forsøgsstadiet, fordi de to nævnte mentale bias spænder ben for en effekt.

Bump på vejen og vaner i vat

Der er ingen tvivl om, at økonomiske incitamenter påvirker vores adfærd. Men det gør mentale begrænsninger og bias også – for ikke at tale om alle de lavpraktiske barrierer, som også spænder ben for rationel adfærd.

Derfor er tre ting afgørende, hvis vejafgifterne skal virke i virkeligheden:

Feedbacken skal komme prompte

Bilisterne skal kunne se, hvad de betaler, mens de kører i afgiftszonerne, så de kan mærke tabsaversionen i øjeblikket. Allerhelst skal de kunne se pengene fosse ud af bankkontoen, mens de kører. Og allerværst vil det være, hvis afgifterne trækkes årligt eller kvartalsvist, langt væk fra adfærden.

Bilisterne skal etablere nye vaner

Det er afgørende, at vejafgifterne får bilisterne til at ændre og etablere nye vaner, så det bliver en rutine for dem at samkøre, køre udenom eller vælge alternative transportmidler. Ellers bliver afgifterne ”the new normal”, og så betragtes de ikke længere som afgifter, men som standarden. Derfor virker afgifter bedst, lige når de bliver indført.

De nye vaner må ikke blive brudt

For at sikre, at de nye transportvaner holder ved, og undgå, at bilisterne falder tilbage i gamle adfærdsmønstre, skal de nye vaner pakkes ind i vat og bobleplast. Med andre ord skal den offentlige transport være pålidelig, den nye kørerute må ikke rammes af vejarbejde eller kø, og cyklen skal nemt kunne pumpes eller repareres, hvis uheldet er ude. Ellers kan bilisterne rammes af what-the-hell-effekten, give op og falde tilbage i gamle – måske mere bekvemmelige – vaner med en ”det-er-jo-dét-det-koster-nu”-tilgang.

Som den klimabevidste konsulent jeg er, håber jeg selvfølgelig på, at forsøget bliver en succes. Jeg havde bare skruet det lidt anderledes sammen. 

Arkiveret under:
Adfærdsdesign

Se mere ...

Blogindlæg
Billede til blogindlæg om, hvorfor vi smider ting i toilettet til stor gene for spildevandsselskaberne

Hvorfor ender katte og kemi i kummen?

Hvorfor må spildevandsselskaberne døje med, at hår og vatpinde ender i kummen fremfor skraldespanden? Det dykker Sofie ned i her.
Podcast
Cecilie Ingdal Helle Bro bro fm podcast ledelse

Chefredaktørens nye kapitel med Cecilie Ingdal

Cecilie Ingdal sprang ud som selvstændig for at redde sit hjertebarn, magasinet ELLE, fra lukning. Hvad har omstillingen lært hende?
Case
Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Mød
Sofie laver kvalitative og kvantitative brugerundersøgelser og underviser på vores uddannelse i adfærdsdesign. Med en baggrund i psykologi, statskundskab og arkitektur har hun en bred værktøjskasse til at forstå og ændre adfærd. Hun er vores in house klimanørd og har stor erfaring med at skabe klimavenlig adfærd såsom forebyggelse og sortering af affald. Hun har bl.a. løst opgaver for og med Miljøstyrelsen, Københavns Kommune og Teknologisk Institut.