Skip to content

Større dansk farmavirksomhed

Nudge for bedre samtaler mellem patienter og sundhedspersonale

Overblik

I dette projekt hjalp bro samtalen om valg og brug af medicin godt på vej ved at udvikle nye samtaleværktøjer til dialogen mellem patient og sundhedspersonale. Værktøjerne indeholdt samtaleemner og medicinforklaringer, der gjorde den svære samtale om en kroniske sygdom og den nødvendige medicin lidt lettere at tage.

Et værktøj var et display med medicin, et andet var et ark til udfyldning inden samtalen, som handlede om alle de emner, patienterne bliver påvirket af, når de får diagnosen. Når sygdommen ikke kan skylles væk med et par panodiler, men kræver en mere målrettet og fokuseret behandling, skal patient og sundhedspersonale kunne afstemme ønsker og forventninger præcist. Det hjalp vores samtaleværktøjer med at opnå.

Udfordring
Der er brug for hjælpemidler til at sikre høj kvalitet i patientsamtalen. Valg af medicin kan påvirkes af personalets rutiner, og i enkelte situationer kan de stå i vejen.
Proces
Vi udviklede prototyper ud fra interviews og observationer af patientsamtaler. Efter en testperiode forbedrede vi de tre prototyper, og kunden satte dem i reel produktion.
Resultat

Implementeringens kvantitative resultater taler deres tydelige sprog. 8 ud af 10 hospitaler har implementeret værktøjerne og bruger dem dagligt i konsultation med patienterne.

Værktøjerne er blevet oversat til islandsk, og andre lande i norden er igang med at adoptere dem på lokalsprog. Der er stor tilfredshed med materialerne hos læger og sygeplejersker, da de løser et behov, der tidligere har været uforløst på afdelingerne. For vores kunde har det givet en ny adgang til hospitalerne, forbedret firmaets omdømme og skabt grobund for nye samarbejder. Desuden har projektet og værktøjerne ændret lægernes rutinevalg af lægemidler, der tidligere har stået i vejen for et mere kompliceret, men mere patientvenligt valg.

Kunden

Relaterede cases

Baseret på indsigter fra medarbejderundersøgelser udviklede vi en række nudges, der bidrog til en konkret adfærdsændring.

Sikker it-adfærd hos medarbejdere

Bro hjalp en stor dansk virksomhed med at forbedre deres it-sikkerhed gennem en række nudges, der ændrede medarbejdernes it-adfærd.
Smartphone med rød skærm og ikoner for madspildsapp, der viser et udråbstegn, et plus tegn, en indkøbskurv og et omvendt æble, på en ensfarvet lyserød baggrund.

Sådan hjalp vi Københavns Kommune med at reducere madspild

Vi hjalp Teknik- og Miljøforvaltningen (TMF) med at nedbringe mængden af madspild gennem en handlingsorienteret kampagne for de københavnske husholdninger.
Workshopforløb i adfærdsdesign og bro behaviours metoder

Workshopforløb i adfærdsdesign og bro behaviours metoder

Sammen med TMF udviklede vi et tre-dages workshop med fokus på, hvordan man kan arbejde med nudging og adfærdsdesign i praksis.
Mød
Josefine arbejder med kvalitative brugerundersøgelser og både designer og eksekverer på adfærdsrelaterede opgaver for en lang række af vores kunder. Hun er eminent til at undersøge andres adfærd og finde på måder at ændre den. Hun har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Kompetencefonden og Novo Nordisk og er hovedarkitekten bag udviklingen af vores uddannelse i adfærdsdesign.