Skip to content

Københavns Kommune

Lad granulatet blive på kunstgræsbanen

Overblik

I dag forsvinder en hel del gummigranulat fra kunstgræsbanerne i Københavns idrætsanlæg. Det ender i fodboldspillernes hjem, på parkeringspladsen, i omklædningsrummet – ja, mange andre steder end på fodboldbanen.

Kultur- og Fritidsforvaltningen i Københavns Kommune arbejder hver dag på at skabe en by med liv og udvikling – med et skærpet fokus på det grønne aftryk rundt om i byen.

Københavns kunstgræsbaner er ingen undtagelse. For de små, sorte granulatstykker bliver slæbt med uden for banen. Og selvom forskning fortæller os, at det ikke er sundhedsskadeligt at spille eller lege på de granulatbeklædte fodboldbaner, så er det stadig ærgerligt, at granulatet ender i vores natur.

Udfordring
Hvad skal der til for at minimere spredningen af gummigranulat? Og hvordan laver vi løsninger og budskaber, der flytter adfærd hos målgruppen?
Proces
Vi undersøgte kontekst og adfærd gennem kvalitative feltstudier for at få indsigt i målgruppen og identificere, hvad der står i vejen for den ønskede adfærd.
Resultat

Fra rysteøvelser til permanente skoskiftestationer til et overordnet narrativ for en digital kampagne + en video som hovedelement i kampagnen.

“Vi har værdsat samarbejdet med bro, som har været involveret i vores indsats fra begyndelsen. bro har omsat vores tanker og ønsker til handlingsforslag inden for en øvre fastsat ramme med fokus på adfærdsændringer. Herunder også at planlægge og producere en kommunikationsindsats med stor succes.”

Nanna Bøttiger Mørck

Konsulent, Byudvikling og Faciliteter

Video og kanalstrategi

Videokampagnen blev skabt med ambitionen om at øge opmærksomheden hos den primære målgruppe; de unge fodboldspillere i alderen 9 til 14 år. Med vægt på, at gummigranulat ikke er farligt, men ret irriterende.

Derfor var det altafgørende at rammesætte fortællingen med øje for målgruppens virkelighed. Og klar kommunikation om konkret adfærd – i øjenhøjde med fodboldspillerne.

Vi udarbejdede en kanalstrategi med både Københavns Kommune og DBU Kbh. som afsendere. Et vigtigt element i strategien var at involvere fodboldklubberne og skabe engagement via deres kanaler.

Relaterede cases

Derfor udviklede Ørsted en ny tone of voice, som skulle bringe dem tættere på danskerne og gøre kommunikationen udadtil mindre distanceret.

Ny tone of voice i Ørsted

bro oversatte principperne fra Ørsteds nye tone of voice til værktøjer og skrivetips i et workshop-forløb for medarbejderne i deres fem kommunikationsteams.
Talenter hænger ikke på træerne. Så hvis man vil tiltrække dygtige medarbejdere, må man gøre sig umage med at nå ud til dem.

Effektive jobopslag, der tiltrækker de rigtige kandidater

Vi hjalp Absalon med rekruttering af nye medarbejdere, ved at forbedre deres jobopslag, så de kunne effektivisere deres proces og få de bedste kandidater.
intern kampagne hos FLSmidth til at formidle ny vision til 10.000 medarbejdere globalt, med fokus på engagement og personlig involvering på tværs af roller og geografiske placeringer

Fra ukendt vision til medarbejder-engagement i FLSmidth

Sammen med FLSmidth skabte vi en kampagne, hvor vi oplyste om visionen, udarbejdede materialer til linjelederne og gav visionen fri til medarbejderne at tolke på.
Mød
Josefine arbejder med kvalitative brugerundersøgelser og både designer og eksekverer på adfærdsrelaterede opgaver for en lang række af vores kunder. Hun er eminent til at undersøge andres adfærd og finde på måder at ændre den. Hun har bl.a. løst opgaver for Miljøstyrelsen, Kompetencefonden og Novo Nordisk og er hovedarkitekten bag udviklingen af vores uddannelse i adfærdsdesign.